Tannstein

Tannstein er meget vanlig og gjør at tannkjøttet med tiden trekker seg opp over tannhalsene slik at de blir sårbare for skade.

Har dyret ditt mye tannstein fjerner vi den med en ultralydscaler slik som humantannlegen bruker. Dette er ikke vondt, men noen dyr reagerer på lyden. For å få gjort en grundig undersøkelse og behandling må hunden eller katten soves ned. Hvis det ser ut som om ei tann ikke er frisk har vi mulighet til å ta tannrøntgen med det samme. Man kan også forebygge plakk og tannstein ved å pusse tennene på dyret hjemme.

Hvis det bare er litt tannstein på hjørnetanna når hunden er inne til vaksinering pirker vi den oftest bare vekk med ei skrape.

Den vanligste årsaken til tannverk hos hund er tannstein som bygger seg på tennene. Tannsteinen danner et godt miljø for bakterier som gir dårlig ånde og gjør etter hvert at tannkjøttet trekker seg oppover, man ser da lommedannelser i tannkjøttet. Da kan bakterier komme ned til roten av tannen og forårsake en tannbyll.

Tannbyll og tannfrakturer

Tannbyll er meget smertefullt for dyret, men ofte blir det ikke oppdaget før byllen har bredd seg utover slik at det blir en kul på kinnet til hunden eller katten. Behandlingen består i å trekke den tannen som er betent. Tannbyll kommer vanligvis av at bakterier kommer ned til roten av tannen og lager en betennelse der. Dette kan skje fordi tannkjøttet har trukket seg tilbake eller fordi det er en skade i tanna slik at bakterier kommer inn.

Frakturer er når tannen har blitt påført en skade som gjør at emaljen er borte og nerven er eksponert. Dette er en skade som er svært smertefull for dyret og tannen må da i de aller fleste tilfeller trekkes.

Myter om tannhelse hos kjæledyr

Mange tror kanskje at hunder og katter har mindre følsomhet i munnen fordi de i mindre eller annen grad viser tegn til smerte ved ubehag i munnhulen, men sannheten er at kjæledyrene våre har den samme nervefysiologien som oss også i tenner og munnhule og man vil derfor med stor sikkerhet si at det som hadde vært vondt på et menneske også gjør vondt på en hund eller katt.

Alle som har hatt tannverk eller opplevd smerter i munnhulen kan relatere seg til hvor ubehagelig dette kan være.

Ta derfor munnhelse hos kjæledyrene våre på alvor!